Kreativ annoncering når I skal rekruttere

I de fleste virksomheder er jobannoncen det første man tænker på, når man har en ledig stilling. Det er en rigtig god idé at sørge for at den er godt skrevet. Og ´dét er ikke så ligetil.

Men nu har I skrevet den, så mangler I vel bare at indrykke den et sted. Ja da - og så alligevel ikke heeeelt. I hvert fald ikke hvis I gerne vil lykkes med at tiltrække de helt rigtige medarbejdere, med de rigtige kompetencer og værdier.

Hvor skal vi indrykke jobannoncen?

Jobannoncen skal indrykkes det rigtige sted, det er klart. Og i langt de fleste tilfælde er det i en eller flere online jobportaler. Hvis I ikke ved det allerede, så invester gerne lidt tid i at finde ud af hvor netop jeres jobansøgere kigger først. Gør det for eksempel til en vane at spørge jobansøgere om hvor de så opslaget.

Men husk jeres blinde pletter. Hvis I kun har slået den op på Jobindex, er det jo ikke så underligt at ansøgerne ikke har set den på andre portaler. Og måske er der kommet nye jobsites som I ikke har hørt om og derfor ikke kan spørge til. Vær åbne over for alle muligheder.

Hvordan får vi fat i de ansøgere der ikke er aktivt jobsøgende?

Mennesker der er ledige eller ønsker at skifte job, opsøger selv informationer om ledige stillinger. De bruger tid på at søge online. Og det er let at opsætte en jobagent, en slags lille robot eller søgemaskine der på jobansøgerens vegne holder øje med om der bliver opslået nye, ledige stillinger inden for de fagområder, stillingsbetegnelser og geografiske område som jobansøgeren har defineret. Når der kommer en ny stilling, sender robotten en e-mail. På den måde får man hjælp til at se de relevante ledige stillinger.

Men der er en stor gruppe ansøgere som I ikke må glemme.

Jeg taler naturligvis om alle de kompetente mennesker der allerede har et job som de er glade for, i en virksomhed der også gerne vil holde på dem.

Men dem vil I da også gerne have i tale, vil I ikke? Jeg tænkte det nok.

Disse mennesker surfer ikke rundt på jobpportalerne… Så hvad så?

Brug de sociale medier til ledige stillinger

I skal selvfølgelig også sørge for at dele ledige stillinger på jeres sociale medier. Brug virksomhedens egne profiler. Bed også om medarbejdernes hjælp! I kan - og skal! - ikke tvinge dem, men lige præcis stillingsopslag er noget som mange medarbejdere meget gerne vil hjælpe med at kommunikere ud til verden. Det er jo deres chance for at få de helt rigtige nye kolleger.

Et lille tip: Det er et udmærket første skridt bare at dele linket til stillingsopslaget.

Men det er LANGT BEDRE at tilføje en kort tekst der motiverer hvorfor man deler det. Tænk over det.

1) Din bedste vens kammerat Flemming, som du kender lidt til, han er i hvert fald en flink fyr, deler en ledig stilling på sin arbejdsplads på sin egen Facebook-profil. Titlen på stillingsopslaget lyder “Bogholder søges”, og det er sådan set det. Flemming skriver ikke mere, han deler bare linket.

Du overvejer om du skal sende linket til Niels fra badminton, der godt nok har et job, men for nylig nævnte at han nok snart var klar til nye udfordringer, men kun hvis han kan komme et sted hen hvor der er et rigtig godt arbejdsmiljø. Hmm. Du scroller lidt videre og glemmer at vende tilbage.

2) Flemming deler sin arbejdsplads’ jobopslag med denne indledning: “Vil du være min nye kollega? Birthe går på pension. For fivlan, hvor jeg kommer til at savne hende. Men så er der jo plads til en ny, skøn kollega på kontoret. Du behøver ikke at grine helt lige så højt som Birthe. Men jeg må nok bede om at du griner af mindst en af mine dårlige vittigheder hver dag. Del -del-del.”

Du husker hvor hyggelig en fyr Flemming faktisk er. sender straks linket videre til Niels, for dét ku da vist være lige det han leder efter.

Tænk kreativt når I annoncerer jobbet

Men måske kan I også have gavn af andre annonceringskanaler? Her må man gerne tænke kreativt. Hvis I har behov for at jeres medarbejdere bor i nærområdet, kunne I for eksempel overveje annoncering på digitale skærme, bannere på stilladser eller måske foliering af firmabilen.

Og gå i gang med det samme. Hvem siger at I først skal annoncere når I har en ledig stilling? Et godt omdømme skabes over tid.

SEO skal også være en del af jeres employer branding-strategi

I bør også være opmærksom på SEO, altså optimering af jeres hjemmeside så I kommer højt op i søgeresultaterne når jobsøgere sætter sig til skærmen for at undersøge mulighederne inden for deres eget fagområde.

Det er faktisk ikke særlig let. Eller rettere, det er ikke særlig svært - hvis man har de rigtige kompetencer og tiden til at løfte opgaven.

I er ude efter at finde de allerbedste specialister til at arbejde i jeres virksomhed, og på nøjagtig samme måde skal I sørge for at få den helt rigtige mekaniker til det digitale maskinrum.

Jeg hjælper jer med at træffe de rigtige beslutninger og arbejder sammen med dygtige specialister i digital markedsføring.

Forrige
Forrige

Giv et afslag og få en ambassadør

Næste
Næste

Onboarding og offboarding der styrker jeres rekruttering