Hvad er employer branding?
Employer branding er det strategiske og vedholdende arbejde med at styrke virksomhedens omdømme som arbejdsplads
Rigtig mange virksomheder i dag oplever at det er vanskeligt at tiltrække medarbejdere. Hvor galt det står til, varierer fra branche til branche. I nogle brancher er konkurrencen stor om de allerdygtigste specialister som løser nøgleopgaver i virksomheden. I andre kniber det med overhovedet at få ansøgere til ledige stillinger.
Og det er et problem. Svigtende rekruttering bremser nemlig virksomhedens vækst.
Derfor er employer branding i dag en selvfølge for mange danske virksomheder.
De fleste virksomheder har i dag enkle informationer på deres hjemmeside henvendt til jobansøgere. Store virksomheder bruger mange ressourcer på den slags landingssider. Flere og flere bruger foto og video til at præsentere sig selv. Medarbejdere og chefer deler opslag om ledige stillinger på sociale medier. Og lederpriser og awardshows for årets bedste arbejdsplads vinder frem.
Alt sammen eksempler på employer branding og underdisciplinen employee advocacy.
Employer branding
Employer branding er når virksomheden fortæller om sig selv som arbejdsplads med det formål at påvirke sit omdømme - sit employer brand - i positiv retning.
Employer branding kan bestå af en lang række tiltag. Alt lige fra lækre landingssider til gennemtænkte jobannoncer og godt indhold på sociale medier.
En god employer branding-indsats er strategisk funderet i virksomhedens værdier, kulltur og ledelse. Med det mener jeg at den er ærlig og gennemtænkt og ikke en omgang varm luft. Hvorfor? Fordi så virker det bedst. Folk er ikke dumme.
Employee advocacy
Employee advocacy er en underdisciplin af employer branding. På dansk siger vi at vi gør medarbejderne til ambassadører for virksomheden.
Employee advocacy i sin mest simple udgave er når medarbejderne deler virksomhedens jobopslag på sociale medier. Det giver en større rækkevidde og kan dermed understøtte annoncering.
Men medarbejderne spiller en langt større rolle end at hjælpe med rekruttering. Når jeres medarbejdere er stolte og glade og fortæller om det til andre, kan det både give flere kunder, bedre relationer til jeres samarbejdspartnere og flere uopfordrede ansøgninger. Overvej også at lade medarbejdernes faglighed shine ved at lade dem være talspersoner - i stedet for altid at skubbe direktøren foran.
Derfor skal I arbejde med employer branding
Traditionelt set siger vi at formålet med employer branding er at tiltrække flere og bedre ansøgere til ledige stillinger.
Men faktisk er der flere gevinster.
Employer branding gjort rigtigt er nemlig med til at styrke nuværende medarbejderes stolthed og loyalitet over for arbejdspladsen. Det kan have en kolossal effekt når I begynder at have samtaler om hvad der gør netop jeres virksomhed til et godt sted at arbejde. Måske får I ligefrem øje på punkter hvor I kan gøre det endnu bedre. Det er ren win-win. Dermed bliver det lettere for virksomheden at holde på sine medarbejdere.
Og rekruttering er dyrt. Det koster både i timer og i annoncekroner. Så når virksomheden pludselig får flere og bedre ansøgere på grund af employer branding, stiger sandsynligheden for at få ansat den helt rette i første hug. Det kan betale sig.
Og til slut et overraskende faktum: 78% af kunder siger at virksomhedens måde at behandle sine medarbejdere på, er en af de bedste faktorer for at vurdere virksomhedens troværdighed. Jeres kunder vil altså også se mere positivt på jer når I bliver gode til at kommunikere om jer selv som arbejdsplads.
Tiltræk ansøgere
Fasthold medarbejdere
Spar penge på rekrutteringer
Skab arbejdsglæde og stolthed
Få flere kunder
Er det HR eller er det marketing?
En udfordring i større virksomheder når der arbejdes med employer branding, kan være at finde ud af hvem der har bolden.
HR står for rekrutteringerne og hele ansættelsesprocessen. Men det er marketing og kommunikation der tager sig af markedsføringstiltag og omdømmepleje for virksomheden. Det er også her at ansvaret for virksomhedens overordnede brand ligger, og der er ingen tvivl om at employer brandet er af strategisk betydning for virksomheden.
Så hvem gør det? Hvem har ansvaret? Og hvordan taler I sammen?
Det skal I finde ud af, ellers står vi med de berømte to stole og en opgave der ligger sammenklasket på gulvet.
Kompetencemæssigt ligger mange af værktøjerne hos virksomhedens kommunikations- og marketingspecialister. At arbejde med branding og markedsføring i form af for eksempel indhold på hjemmeside, sociale medier og annonceringskampagner er klassiske kommunikations- og marketingkompetencer.
Men husk HR. I HR-afdelingen ved de alt om kompleksiteten i rekruttering og ansættelser. Og de arbejder med arbejdsmiljø, trivsel, teamudvikling og ledelse. Blot en lille liste over de discipliner der har betydning for hvordan det er at arbejde i virksomheden. Og disse ting skal-skal-skal være omdrejningspunktet for virksomhedens employer branding.
Ledelsen! Husk dem!
Hvem har ansvaret, det øverste ansvar for virksomheden som arbejdsplads? Det er naturligvis topledelsen. Mens markedsføringen af virksomhedens produkter for en dygtig marketingafdeling er en del af helt almindelig god drift, er det værdier og kultur der skal drive employer brandet frem. Her peger pilen kun et sted hen, nemlig på virksomhedens ledelse.
Erkendelsen af at virksomheden bør gå i gang med strategisk employer branding, kan sagtens opstå i HR eller marketing & kommunikation.
Men det er vigtigt at både ledelse og direktion deltager aktivt i den strategiske proces med employer branding - og helt afgørende at indsatsen har ledelsens fulde opbakning,
Og hvad med os? Vi er en lille virksomhed og har hverken HR-medarbejder eller en marketingafdeling
I mindre virksomheder har man måske hverken HR eller marketing. Her kan det være de administrative medarbejdere eller måske simpelthen ejerlederen der tager sig af den slags.
Og det kan sagtens lade sig gøre. Employer branding og employee advocacy kan løftes på et utal af forskellige måder og niveauer. Og uanset hvad behøver det ikke at være raketvidenskab at gå i gang med det.
Mange af de samme værktøjer bør tages i brug. Hvis du sidder som administrativ blæksprutte i en lille virksomhed, kan du hente inspiration til hvad I kan gå i gang med mange steder, for eksempel her på min blog. Tal også med dine kolleger. De kan give dig masser af gode input til hvordan man kan fortælle om virksomheden som arbejdsplads.
Husk at det er vigtigt at ledelsen er med på strategien.
Hvad hvis ledelsen er dig selv? Begynd med at tage nogle gode samtaler med dine medarbejdere. Lyt til hvilke ord de bruger om virksomheden som arbejdsplads og hvordan virksomheden bliver opfattet udadtil - og hvad det betyder for dem. Så er I sammen godt i gang med at grave grundstoffet frem.
Rekrutteringssituationen i Danmark er presset
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering måler jævnligt rekrutteringssituationen i Danmark.
Siden 2018 har mindst 20% af danske virksomheders rekrutteringsforsøg været forgæves. Det vil sige at rekrutteringen enten endte med at stillingen ikke blev besat, eller at stillingen blev besat med en person der ikke havde alle de ønskede kvalifikationer. Dette er på tværs af brancher og landsdele.
Går vi tættere på, er nogle landsdele og brancher langt hårdere ramt af rekrutteringsudfordringer. Det gælder for eksempel Nordjylland og Bornholm. Og det gælder landbruget og hotel- og restaurationsbranchen som har særlig store udfordringer.
Men ingen går fri. At finde gode medarbejdere kan være en hovedpine inden for stort set alle sektorer.
Dyk ned i de kvartalsvise rekrutteringssurvey fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Grundelementerne i employer branding
Disse elementer danner fundamentet for jeres arbejde
Strategi & handleplan
Kernefortælling
Hjemmeside til ansøgere
Sociale medier
Medarbejderambassadører
Jobannoncer
Markedsføring
Email & feedback
Onboarding & offboarding