Onboarding og offboarding der styrker jeres rekruttering

Alt er godt. I har ansat en ny medarbejder, og vedkommende begynder i jobbet lige om lidt. Kan I ikke bare slappe af nu og hvile på laurbærrene? Niks. Fordi…

God onboarding er god employer branding

Den måde I bringer medarbejderen ind i virksomheden på, er en afgørende del af rekrutteringen. Jo hurtigere I kan gøre en ny kollega tryg og godt klædt på til at løse sine opgaver, jo hurtigere får I afkast på den investering som en rekruttering også er.

Tænk på de sommerfugle i maven man har når man skal møde ind på første dag på sit nye arbejde. I kan gøre det til en god oplevelse. Send for eksempel et velkomstbrev eller en lille gave på forhånd. Blomster og fælles morgenmad på dagen. Men hvad med dag 2? Og det første halve år.

Mange større virksomheder arbejder med onboardingforløb. Det er ikke bøvlet.

Onboarding er ganske enkelt en velovervejet plan for medarbejderens første tid i virksomheden med fokus på hvordan medarbejderen kommer allerbedst i gang. Fordi “Find selv ud af det”-planen er den mindst gode måde at gøre det på.

Hvordan sikrer I at jeres nye kollega føler sig velkommen, bliver en del af kulturen og lærer virksomhedens arbejdsgange?

En plan for onboarding kan rumme mange forskellige elementer: Rundtur i virksomheden, 1:1 møder med virksomhedens leder og nøglekolleger, planlagt sidemandsoplæring i rutiner eller øvelsesopgaver. Udpeg en kollega som mentor, altså en slags “ven” der i den første tid hjælper med al den tavse viden, for eksempel hvornår vi går til kaffe, hvordan man registrerer brug af reservedele brugt til et job eller de uskrevne regler for det fælles køleskab.

Samtaler hjælper jer til endnu bedre rekruttering næste gang

Viden er muligheder. Og jeres nye medarbejder er en fantastisk ressource for at blive klogere på hvordan I fremstår som arbejdsplads og hvad der har betydning for de mennesker som I har brug for at ansætte. Derfor: Sæt kaffen over og tid af til en god velkomstsamtale i begyndelsen af ansættelsen. I skal tale om det der driver medarbejderen i det gode arbejdsliv, og nu er et rigtig godt tidspunkt.

Der er ro på fordi ansættelsen er på plads - ikke flere eksamensvibes - og samtidig er medarbejderens blik på virksomheden stadig frisk. Et par eksempler på gode spørgsmål I kan stille:

  • Hvorfor er du her?

  • Hvad vil du gerne lære mens du er her?

  • Fortæl om dine bedste arbejdsoplevelser.

  • Fortæl om den værste chef du nogensinde har haft

(Spørgsmålene er direkte snaflet fra Adam Grant, der er organisationspsykolog og professor på The Wharton School).

Husk også opfølgende samtaler mellem leder og medarbejder i god tid inden prøvetidens udløb. Og igen senere. Jeg anbefaler tre og seks måneder. Tal om medarbejderens trivsel og undren. En ny medarbejder er en fantastisk mulighed for at “blive set” udefra. Det kan give jer indsigt der løfter virksomheden.

Offboarding er også strategisk employer branding

Arj, smutter du allerede? Offboarding er også en opgave I skal løse. Af og til må man sige farvel til en kollega. Enten fordi vedkommende selv vælger at forlade virksomheden, eller fordi I træffer det valg.

Igen skal I bruge muligheden for at gøre vedkommende til ambassadør. Jo, det kan sagtens lade sig gøre, uanset årsagen. Sæt tid af til en god fratrædelsessamtale hvor I får talt tingene igennem, får medarbejderens input til hvad I kan gøre bedre og siger ordentligt farvel.

Onboarding og offboarding kan gøres strategisk og grundigt og i mindre bidder. Jeg hjælper gerne med at få overblikket og lægge et fornuftigt niveau der passer til jer.

Forrige
Forrige

Kreativ annoncering når I skal rekruttere

Næste
Næste

Mandlige rollemodeller i Nordjylland