Gør medarbejderne til ambassadører

Jeres medarbejdere er jeres vigtigste ressource. Det gælder også i employer branding. Undersøgelser viser at modtagere er langt mere tilbøjelige til at stole på et budskab der kommer fra virksomhedens medarbejdere end fra chefen.

Derfor skal I arbejde med at gøre medarbejderne til ambassadører for virksomheden.

Det kaldes for employee advocacy.

Hvad er employee advocacy?

Employee advocacy er når virksomhedens medarbejdere taler godt om virksomheden og på forskellig vis er med til at udbrede budskabet om virksomheden som arbejdsplads.

“Ja da,” har jeg hørt direktører sige. “Det er vi skam rigtig gode til. Vi kræver altid af vores medarbejdere at de skal dele virksomhedens jobopslag på deres egne sociale profiler. Det manglede bare. Vi betaler jo deres løn.”

Så må jeg nok lige råbe vagt i gevær. Den tilgang skal da nok give en større rækkevidde for det enkelte jobopslag. Men meget mere får man ikke ud af det.

Ægte medarbejderambassadører er medarbejdere der taler godt om deres arbejdsplads fordi de ikke kan lade være. Deres delinger og spontane opslag om deres arbejdsliv er båret af arbejdsglæde, tryghed og engagement i virksomhedens fremtid.

Og det kan man sagtens arbejde strategisk med.

Inddrag medarbejderne i employee advocacy-strategien

Inddrag medarbejderne i samtalen om hvordan det gøres bedst. Det giver mening, eftersom det jo netop er dem der skal bringe deres personlige profiler i spil senere. I bør også lave nogle enkle retningslinjer eller en politik for medarbejdernes adfærd på sociale medier. Det giver tryghed og en klar spillebane. Det er også en rigtig god idé med en træningsworkshop, så medarbejderne føler sig godt klædt på og motiverede.

Lad specialisterne tale på vegne af virksomheden

Glem ikke lederne og specialisterne! I dag er det for mange en selvfølge at være omhyggelig med sit professionelle omdømme på sociale medier. Måske kan I understøtte jeres ledere og specialister i at være synlige i kraft af faglighed. En knivskarp marinebiolog eller engageret sosu-assistent der udtaler sig i medierne, kan i høj grad vække potentielle ansøgeres interesse for at arbejde hos jer. Måske skal I i gang med at arbejde med retorisk gennemslagskraft og synlighed? Det er også employer branding.

Når det for alvor lykkes, har I skabt en spillebane hvor medarbejderne aktivt er med til at skabe - og påvirke - virksomhedens brand. Sådan arbejder morgendagens virksomheder, og det kan I også komme til.

Forrige
Forrige

Bliv god til at bruge de sociale medier

Næste
Næste

Giv et afslag og få en ambassadør