Bliv god til at bruge de sociale medier

Ja, ja, ja, vi ved det godt. Vi skal bruge de sociale medier.

OK, men har I tænkt over hvordan I vil gøre det? Læs med her.

Brug de sociale medier aktivt til at lykkes med rekruttering

På sociale medier skal I opbygge jeres employer brand og plante tanken om at det er godt at arbejde hos jer, længe inden modtagerne selv har tænkt den.

Hvor hjemmesiden er pull-kommunikation, altså et medie som brugerne aktivt skal søge til, er sociale medier push-kommunikation, altså indhold som I skubber ud til en langt større målgruppe.

Derfor skal I gøre det godt. Sjove, tankevækkende, ægte opslag om hverdagen hos jer kan nå langt flere mennesker end I i jeres vildeste fantasi havde forestillet jer. Lad være med at vente til I har en ledig stilling. I skal i gang længe inden da.

Er det ikke bare noget med LinkedIn? Næ, faktisk ikke. LinkedIn er efterhånden uomgængelig når det kommer til job og karriere - for rigtig mange mennesker. Men ikke for alle! Vil I gerne have fat i medarbejdere der ikke er på LinkedIn? Jeg tænkte det nok.

Facebook er stadig det største sociale medie, men de unge er her sjældent. Instagram kan også være relevant. Men har I overvejet TikTok, Twitter eller Snapchat? Det hele afhænger af målgruppen.

Vær strategisk når I vælger sociale medier til employer branding

Brug jeres strategi til at udvælge de bedste sociale medier - og husk at være realistiske! I skal nemlig ikke kun lave selve opslagene, men også holde øje med hvordan det går, og forhåbentligt også svare på kommentarer og spørgsmål. Hellere gøre det godt på ét socialt medie end halvringe på fire.

Og husk at hverdagen har det med at komme i vejen.

Det optimale er at producere nogle opslag som I har liggende klar. Så kan I lægge dem op henover en periode samtidig med at I griber de muligheder og situationer der opstår henad vejen, for eksempel et hyggeligt arrangement, en kollega der består sin eksamen eller et portræt af en ny medarbejder.

Lav en idébank til employer branding-SoMe

Opbyg også gerne en idébank. I kan for eksempel lade medarbejderne fortælle om “min første/sjoveste/mest udfordrende dag på jobbet” eller arbejde med takeovers, hvor en medarbejder overtager virksomhedens sociale medier i løbet af en dag eller en uge og fortæller om sit arbejdsliv. I kan også lave en guidet tourvideo gennem kontoret eller værkstedet. Eller spørge medarbejderne hvad de laver når de ikke er på arbejde. Alt sammen godt indhold der fortæller hvem I er, uden varm luft og HR-klicheer.

“Tager det ikke helt vildt lang tid?” Jo, det gør det. Det kræver omtanke og en vedholdende indsats at lykkes på de sociale medier.

Jeg vil gerne hjælpe. I tager bare fat i mig.

Når jeg laver sociale medier for jer, sørger vi sammen for at det bliver i jeres ånd og med jeres stemme. Jeg kan hjælpe jer med at producere opslag og varetage kommentarspor, og jeg kan støtte jer i læringsprocessen så I over tid kan løfte opgaven selv, til ug med kryds og slange.

Forrige
Forrige

Skal I rekruttere? Her er 10 velkendte brølere - og 10 gode råd

Næste
Næste

Gør medarbejderne til ambassadører