Skal I rekruttere? Her er 10 velkendte brølere - og 10 gode råd

Jeg åbner af og til for posen i Nordjyskes erhvervsklumme. Det gjorde jeg også for nylig. Læs klummen her.

👇

Kunden først. Det er et mantra for mange virksomheder. Det giver mening, for uden kunden var der jo ikke nogen til at købe produktet.

Det er en tilgang, som HR-afdelingen kan lære noget af i en tid, hvor vi mangler arbejdskraft som aldrig før.

Rekrutteringsudfordringen er reel for mange virksomheder. De fleste virksomheder og brancher er ramt af problemet.

Alligevel sætter stort set alle virksomheder sig selv først i rekrutteringsarbejdet. De tror simpelthen, at virksomheden er vigtigst.

Her er ti gode og helt velkendte eksempler:

  1. Et menneske sender en uopfordret ansøgning til virksomheden. Virksomheden svarer aldrig.

  2. Virksomheden slår en stilling op. Mange søger, men virksomheden kvitterer ikke for modtagelsen af ansøgningerne. Kun de udvalgte ansøgere hører fra virksomheden.

  3. Virksomheden slår en stor lederstilling op. Ugerne går, og ingen af ansøgerne hører en lyd, før de kan læse en glad artikel i lokalavisen om den nyansatte leder.

  4. Virksomheden slår en stilling op og orienterer i stillingsannoncen om tidspunkt for samtaler. Dagen kommer og går uden at flertallet af ansøgere hører fra virksomheden. Først da kontrakten er underskrevet, sender virksomheden afslag ud til “bunken”.

  5. Virksomheden slår en stilling op. Virksomheden indkalder otte til samtale og tilbyder stillingen til en af de otte. De øvrige syv modtager en standardiseret e-mail i indbakken: “Stillingen er besat til anden side”.

  6. Virksomheden slår en stilling op og orienterer allerede i stillingsannoncen om hvornår samtalerne afholdes. Så er det nemlig lettest at finde tid i ansættelsesudvalgets kalendere. Samtalerne afholdes i dagtimerne på hverdage.

  7. Virksomheden har svært ved at tiltrække en specialist eller leder i en branche hvor alle kender alle. En stilling bliver slået op, og samtalen bliver afholdt hos virksomheden hvor ansøgerne risikerer at møde mennesker de kender fra deres netværk.

  8. Virksomheden indkalder ansøgere til samtale. Ansøgerne melder sig i receptionen. Her må de vente, mens medarbejdere og andre gæster kommer og går. Så bliver de ledsaget gennem et storrumskontor hen til mødelokalet, hvor samtalen skal foregå.

  9. Virksomheden afholder samtaler. Listen af spørgsmål til kandidaten er lang. Der spørges grundigt ind til CV’et og kandidatens svagheder. Der er kun få minutter til at tale om stillingen, teamet, ledelsen og kulturen i virksomheden.

  10. Virksomheden har fået anmeldelser af virksomheden på Jobindex, både gode og dårlige. Virksomheden svarer ikke på anmeldelserne fordi man ikke har tid.

Det nuværende jobmarked er de jobsøgendes marked. Og hvis I ikke designer jeres processer derefter, er de gode ansøgere videre til jeres konkurrenter.

Så her er mit råd: Hvis I vil lykkes med at rekruttere i et svært marked, skal I sætte jer HELT over i ansøgerens stol. Se det med deres øjne. Og begynd så forfra.

Lær ansøgernes behov og problemer at kende. Og lav dernæst om på alt det i jeres arbejdsgange, som er uhensigtsmæssigt, akavet, ubehageligt og unødvendigt krævende for ansøgeren. Også selvom det er uhensigtsmæssigt, akavet, ubehageligt og krævende for jer. 

Kom ansøgerne i møde, og giv dem alle en fantastisk oplevelse. Sørg for, at de går fra jer med det allerbedste indtryk - helt ned i de små detaljer.

Sådan her:

  1. Lav rekrutteringsprocesser, der giver ansøgeren en god oplevelse i alle led.

  2. Gør det let at komme til jer. Hvad med at ringe ansøgere op til en kort samtale i stedet for at bede om ansøgning og CV? Tjekke deres LinkedIn-profil? Invitere folk på kaffe, før I har ledige stillinger?

  3. Drop de urealistiske lister af krav til ansøgerne. I skal ikke hyre en rumpilot til NASA, men en kollega.

  4. Lav til gengæld en liste over krav til jer selv. Ja, den må gerne være lang.

  5. I er også til samtale. Mindst halvdelen af samtalen er for ansøgerens skyld. Stil jer til rådighed. Vær transparente.

  6. Samtaler foregår 100 procent på ansøgernes præmisser. Tag hensyn til deres kalender, ikke jeres. Brug aften og weekender om nødvendigt. Gør dem trygge. Tag hensyn til deres omdømme.

  7. Alle får svar. Så mange som overhovedet muligt får et personligt, unikt svar. Copy-paste er kun en nødløsning. Det gælder både uopfordrede ansøgninger, gode og dårlige ansøgninger og anmeldelser af virksomheden.

  8. Giv ordentlige afslag. Gode, menneskelige, empatiske, venlige.

  9. Lad ingen ansøgere “hænge” et eneste sekund længere end nødvendigt. Send afslag hurtigt. Hvis I har fulgt råd nr. 8, bliver de kun glade, hvis I fortryder.

  10. Gør det givende at søge. Mødet med jer skal være hvert sekund værd af ansøgerens tid. Behandl dem godt. Spørg om de ønsker feedback, og brug tid på det hvis de siger ja tak.

Koster det tid og ressourcer? Ja. Er det bøvlet for jer? Ja. Er det arbejdet værd? Ja.

Om mindre end et år har I en hær af ambassadører, der taler godt om jer, helt uden at I beder dem om det. Selv dem, som I sendte (gode) afslag til. Det er slet ikke så kompliceret.

Klik videre og se klummen i sit rette nordjyske element her:

https://nordjyske.dk/nyheder/erhverv/skal-i-rekruttere-her-er-10-velkendte-broelere-og-10-gode-raad/4467922

Forrige
Forrige

Hvad er en strategi og hvorfor skal vi have en?

Næste
Næste

Bliv god til at bruge de sociale medier