Hvad er en strategi og hvorfor skal vi have en?
Alle taler om strategi, men hvad er det egentligt? Kan vi ikke bare gå i gang? Tjooh, men njaaarj.
En strategi er den langsigtede plan og målsætning for indsatsen. Den er vigtig, for vi kan ikke nå alt med det samme, og selv med uanede ressourcer kan vi aldrig gøre alt så godt at det ikke kan gøres bedre.
Med strategien i hånden kan vi målrette indsatsen og prioritere hvad vi bruger tid på. I strategien sætter vi ord på målet. Jeg plejer at sige at vi skal færdiggøre sætningen “Vi er glade når…”
Med det mål kan vi definere målgruppen for indsatsen og også være lidt kritiske. Er det rigtigt at smedesvende skal være mellem 17 og 25? Er assurandør virkelig et job der ikke passer til småbørnsmødre? Kunne vi omstille til en højere grad af hybridarbejde?
Og nu er det en god idé at researche målgruppen og deres adfærd. Hvilke medier benytter de, hvor bor de, hvordan træffer de beslutninger. Jo bedre vi forstår dem, jo bedre kan vi prioritere indsatsen, skræddersy de enkelte kommunikationer og ikke mindst kernefortællingen.
Så sættes der ord på hvem virksomheden er. Vi skal ikke kommunikere leverpostej, men noget unikt, nemlig netop denne virksomhed. Hvordan ser hverdagen ud? I marketingsprog taler man om EVP, nemlig Employer Value Proposition. EVP er de fordele og goder der er ved at arbejde hos jer. Det kan selvfølgelig være konkrete medarbejdergoder som kantine, kompetenceudvikling og sundhedsforsikring. Men det allervigtigste er de menneskelige, nemlig kultur, daglige samvær, ledelsesstil, arbejdsmiljø og holdånd. Få sat ord på det. Vi skal bruge dem senere. Og husk nu at spørge medarbejderne. Verden ser helt sikkert anderledes ud fra deres synspunkt end fra lederkontoret eller marketingafdelingen.
Og nu kan vi gå i gang med at prioritere hvilke tiltag der i første omgang skal bruges tid på. Det handler selvfølgelig om effekt i forhold til strategien og målet. Hvilke indsatser tror vi vil virke allerbedst? Glem dog ikke de lavthængende frugter. Måske mangler hjemmesiden kun det sidste lille skub. Eller måske går bogholderen på pension om lidt. Så selv om smedesvendene er målgruppen i strategien, laver vi selvfølgelig verdens bedste jobannonce for at tiltrække en ny økonomimedarbejder.
Alt dette er delene i handleplanen. Man får ikke god employer branding ud af en strategi, det gør man kun af konkrete handlinger der faktisk bliver udført.
Husk også at tænke kreativt. Hvis virksomheden hører hjemme i et udkantsområde, kan det være nødvendigt at tiltrække højtuddannede specialister udefra. Hybridarbejde kan være én løsning. Men har I overvejet hvordan I kan hjælpe en ny medarbejder med at flytte hertil? Den slags omtanke kan være den afgørende komponent i rekrutteringsprocessen.
Urgh, tænker du. Det lyder omfattende. Og så inden vi overhovedet er gået i gang. Bare rolig.
For det første skal en strategiproces selvfølgelig passe til virksomheden og kompleksiteten i opgaven. Det tager ikke månedsvis eller koster en bondegård. En veltilrettelagt og skarpt faciliteret workshop på 2-3 timer er guld værd. Og nogle gange kan mindre gøre det.
For det andet sikrer den gode strategi netop at vi bruger ressourcerne rigtigt og effektivt i det arbejde der kommer. Vi har et solidt grundmateriale, og vi risikerer ikke at løbe efter ting som ikke bringer os nærmere på målet.