Tip nr. 5: Sig hvad du har brug for

Vi mennesker har det med at tro at vores omgivelser instinktivt ved hvad vi ønsker. Jeg synes at min kæreste burde vide, helt af sig selv, at i dag har jeg ikke brug for kritik, men i stedet en skamløs kompliment og en krammer. Jeg synes at min søn burde vide at jeg ønsker at han hører efter, LIGE NU, i stedet for at gå tættere på tv'et for at skære generende forældrestøj bort.Lige sådan med respons.Når vi beder andre om respons, siger vi ofte noget i denne her retning:

Gider du ikke lige læse det her igennem?

Som regel sker der så en af disse tre følgende ting:

  1. Fem minutter senere siger Kollega/Respondent/Makker hen over computeren eller henne fra døren: Det er fint, jeg har ikke noget til det.
  2. En halv time senere får du udkastet tilbage med to forkerte kommarettelser, en bølgestreg du ikke forstår meningen med, og en kafferand.
  3. 2 1/2 minut senere trækker Kollega/Respondent/Makker en stol hen ved siden af hæve-sænke-bordet og sætter sig tungt på den med et undertrykt suk. Og siger: Jeg kan godt se hvor du vil hen, men vi er simpelthen startet det helt forkerte sted med den her opgave. Hvorfor har du ikke a) igangsat en helt ny strategiproces med direktionen b) interviewet Yoko Ono og Paul McCartney c) skrevet noget mere, fx fire sider, om det projekt jeg er projektleder for?

Du står nu i den situation at du har fået ingen feedback eller - hvad der er værre - feedback du ikke ønskede og ikke kan bruge til noget. Fordi deadline er to dage væk, fordi Yoko Ono ikke lige taler med ydmyge skribenter som dig, fordi teksten højst må være en halv a4-side lang og i øvrigt skal være egnet til publicering på nettet.Men det er faktisk din egen skyld. For du glemte at gøre det helt klart hvad du havde brug for, da du bad Kollega/Respondent/Makker om respons. Uden klare rammer er Kollega/Respondent/Makker nemlig tvunget til at opfinde dem selv. Og det gør de så efter bedste evne, i henhold til egne behov og egen personlighed.SIG DET HØJT! Sig hvad du har brug for, og hvad omstændighederne er:

  • Hvornår er deadline?
  • Hvad kan du nå at lave frem til deadline?
  • Hvad er udfordringen med opgaven for dig, lige nu? Altså: Hvilken form for hjælp ville være den bedste? Kommaer eller nye ideer?
  • Hvilken type forslag vil du IKKE have? Fordi du ikke kan nå det, fordi du har været der eller fordi... Bare sig det!
  • Er der særlige krav til teksten? Fx specielle modtagere, en chef der ønsker det på en bestemt måde, et særligt slægtskab med andre tekster på hjemmesiden...

Find selv på flere. Det vigtige er at du briefer Kollega/Respondent/Makker på en måde så hun eller han giver dig lige præcis den respons der kan hjælpe dig. Og ikke spilder hverken din - eller deres egen! - tid på noget som du alligevel ikke ønskede og ikke kan gøre fornuftig brug af.Foto: Muffet / Creative Commons

Forrige
Forrige

Ros? Jeg taler med Alexander Kjerulf

Næste
Næste

Sig noget sødt hver dag